Prediksi Nilai Track Quality Index (TQI) Berdasarkan Data Frekuensi dan Beban Lalu Lintas untuk Lebar Sepur 1067

Autor(s): Arisma Havino Wantana, Hera Widyastuti, Catur Arif Prastyanto
DOI: 10.25104/jptd.v22i2.1590

Abstract

ABSTRACT

Track Quality Index (TQI) Value Prediction Based on Frequency Data and Traffic Load for 1067 Track Gauge: Track Quality Index (TQI) is an output from a measurement train. The higher TQI value indicates the higher level of railroad damage. The government has limitations to get the TQI value due to the limited number of measuring trains that are owned. Therefore, an alternative is needed to predict TQI values so that the safety aspect is guaranteed. To predict the TQI value on the width of the rail 1067 mm, a statistical regression analysis method was used. The variables used are TQI Parameters (Y) value, traffic frequency (X1) and traffic load (X2). Based on analysis, the form of the equations to predict the value of TQI parameters are YPert = 1,00.10-5 X1 + 1,47.10-7 X2 + 3,58; YAng = 2.08.10-5 X1 + 1.62.10-7 X2 + 3.77; YListr = 1,07.10-5 X1 + 1,60.10-7 X2 + 1,75; YLbspr = 1.76.10-5 X1 + 1.36.10-7 X2 + 0.32. The magnitude of the frequency and traffic load values in the TQI value categories are 10,230 train/yr and 11,524,169 tons/yr in categories 1, 17,050 train/yr and 19,206,948 tons/yr in category 2, 27,280 train /yr and 30,731,117 tons/yr in category 3 as well as more than 27,280 train/yr and 30,731,117 tons/yr in category 4.

Keywords: track quality index; safety; regresion; equations.

ABSTRAK

Track Quality Index (TQI) adalah output dari kereta ukur. Semakin tinggi nilai TQI, tingkat kerusakan jalan rel semakin parah. Pemerintah memiliki keterbatasan untuk mendapatkan nilai TQI karena terbatasnya jumlah kereta ukur yang dimiliki. Oleh karena itu, diperlukan alternatif untuk memprediksi nilai TQI sehingga aspek keselamatan terjamin. Untuk memprediksi nilai TQI pada lebar rel 1067 mm, digunakan metode analisis regresi. Variabel yang digunakan adalah nilai Parameter TQI (Y), frekuensi lalu lintas (X1) dan beban lalu lintas (X2). Berdasarkan hasil analisis, bentuk persamaan untuk memprediksi nilai parameter TQI adalah YPert = 1,00.10-5 X1 + 1,47.10-7 X2 + 3,58; YAngkt = 2.08.10-5 X1 + 1.62.10-7 X2 + 3.77; YListr = 1,07.10-5 X1 + 1,60.10-7 X2 + 1,75; YLbspr = 1.76.10-5 X1 + 1.36.10-7 X2 + 0.32. Besarnya frekuensi dan nilai beban lalu lintas dalam kategori nilai TQI adalah 10.230 kereta/tahun dan 11.524.169 ton/tahun pada kategori 1, 17.050 kereta/tahun dan 19.206.948 ton/tahun pada kategori 2, 27.280 kereta/tahun dan 30.731.117 ton/tahun pada kategori 3 serta lebih dari 27.280 kereta/tahun dan 30.731.117 ton/tahun pada kategori 4.

Kata Kunci: track quality index; keselamatan; regresi; persamaan

Keywords

track quality index; keselamatan; regresi; persamaan

Full Text:

PDF

References

A. Hamid and A. Gross, “Track-Quality Indices and Track-Degradation Models for Maintenance-of-Way Planning,” pp. 2–8, 1981.

N. Nadarajah and H. Widyastuti, “Using instrumented revenue vehicles to inspect track integrity and rolling stock performance in a passenger network during peak times,” Procedia Eng., vol. 188, pp. 424–431, 2017, doi: 10.1016/j.proeng.2017.04.504.

Komisi Nasional Keselamatan Transportasi, "Laporan Investigasi Kecelakaan Perkeretaapian Anjlok KA 3019," Jakarta, 2017

Direktorat Jenderal Perkeretaapian, “Statistik Perhubungan/Transportation Statistics,” Jakarta,2018

Direktorat Jenderal Perkeretaapian, “Laporan Tahunan 2018,” Jakarta, 2018.

H. Panjaitan and I. S. Sembiring, “Tonnage Dan Analisis Kebutuhan Pemeliharaan Tahunan Jalan Rel Dengan Analisa Jo Tahun 2011,” vol. 2011, 2011.

Prastyanto, C.A. "Dampak Beban Berlebih (Overloaded) pada Kendaraan Berat terhadap Persamaan Equivalent Axle Load (EAL) pada Perencanaan Perkerasan Jalan berdasarkan Teori Deformasi Permanent (Permanent Deformation)". Disertasi. Jurusan Teknik Sipil FTSP. ITS, 2018

Elkhoury, N., & Hitihamillage, L. (2018). Degradation Prediction of Rail Tracks : A Review of the Existing Literature. 88–104. https://doi.org/10.2174/1874447801812010088

Kurniawan, W. (2015). Tinjauan Volume Pemeliharaan Tahunan Jalan Rel Berdasarkan (TQI). Jurnal Rekayasa Sipil ASTONJADRO, 4(1067 mm), 1–17.

Sadeghi, J., & Askarinejad, H. (2017). Influence of Track Structure, Geometry and Traffic Parameters on Railway Deterioration. 20(3).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.